Kiedy można używać symbolu ®, a kiedy ™ ?
Symbole ® oraz ™ różnią się pod względem prawnego statusu i oznaczają różne etapy w procesie ochrony znaku towarowego.
Symbol ® stanowi skrót od słowa „Registered”. Zgodnie z prawem, symbolem ® mogą posługiwać się jedynie te podmioty, które uzyskały już prawo ochronne na znak towarowy, co oznacza rejestracje znaku w odpowiednim urzędzie patentowym. Dzięki rejestracji znaku towarowego uprawniony uzyskuje możliwość szybkiego i efektywnego egzekwowania roszczeń i wezwania do zaprzestania korzystania z loga, czy nazwy firmy. Umieszczenie logo z literą „R” wpisaną w okrąg przy zastrzeżonym znaku towarowym, jest zależne od woli uprawnionego – oznaczenie może, ale nie musi być umieszczone przy logo.
Z kolei, skrót „TM” ma znaczenie przede wszystkim informacyjne, gdyż jest to skrót od słowa „Trade Mark”, czyli od angielskiego odpowiednika znaku towarowego. Symbolem „TM” może posługiwać się w zasadzie każdy. Znak „TM” nie gwarantuje szczególnej ochrony znaku towarowego. Przedsiębiorca może jednak dochodzić ochrony na zasadach ogólnych, np. w oparciu o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji lub przepisy kodeksu cywilnego.
Czy można sprzedać znak towarowy?
Zgodnie z art. 162 ustawy prawo własności przemysłowej, prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalne i podlega dziedziczeniu.
Powyższe oznacza, że zastrzeżony znak towarowy można sprzedać, licencjonować, czy też zezwolić na jego używanie w ramach franczyzy. Co więcej, przejście prawa ochronnego do znaku może nastąpić wraz ze zbyciem przedsiębiorstwa lub jego części, jak również prawo ochronne do znaku towarowego może zostać wniesione jako aport do spółki.
Warto pamiętać, że umowa przenosząca prawo ochronne do znaku towarowego powinna zostać zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Co więcej, zmiana podmiotu uprawnionego do znaku towarowego powinna zostać ujawniona w odpowiednim rejestrze.
Co to jest zdolność odróżniająca znaku towarowego?
Zdolność odróżniająca znaku towarowego stanowi jedną z podstawowych przesłanek decydujących o możliwości zarejestrowania znaku towarowego. Jest to zbiór cech znaku towarowego pozwalający odbiorcy znaku na identyfikację towaru lub usługi bez konieczności ustalenia pochodzenia towaru/ usług.
Sprawdzenie czy znak ma zdolność odróżniającą jest bardzo istotne w procesie rejestracji znaku towarowego. Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego ma na celu wskazanie potencjalnych zagrożeń odmowy rejestracji znaku, czy też ryzyka uznania zgłaszanego znaku jako znaku kolizyjnego w stosunku do znaków, które korzystają już z ochrony. Badanie zwiększa szanse na uzyskanie prawa ochronnego na znak. Ponadto, przedsiębiorcy zyskują pewność bezpieczeństwa praw osób trzecich, nie dopuszczając się czynów nieuczciwej konkurencji poprzez używanie znaku wcześniej zastrzeżonego. Co więcej, badanie zabezpiecza przed kosztami długotrwałej procedury sprzeciwowej wobec zgłoszonego znaku towarowego.
Czym różni się prawo autorskie osobiste od praw autorskich majątkowych?
Prawa autorskie osobiste to zespół praw, które przysługują twórcy względem własnego utworu.
Do głównych zakresów osobistego prawa autorskiego należy prawo do autorstwa utworu, prawo do integralności utworu, w tym nienaruszalności treści i formy utworu, prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności. Autorskie prawa osobiste są bezterminowe i niezbywalne.
Majątkowe prawa osobiste polegają natomiast na możliwości korzystania z utworu i rozporządzania nim na różnych płaszczyznach zwanych polami eksploatacji, a co za tym idzie czerpania korzyści majątkowych za korzystanie z utworu. Autorskie prawa majątkowe przysługują twórcy lub podmiotowi, któremu twórca udzielił na nie licencji lub odsprzedał.